منتدى عالم الحياة الزوجية

هذا المنتدى خاص بالمتزوجين والمقبلين على الزواج وهو أحد مواقع شبكة منتديات !Yahoo مكتوب. ، انضم الآن واكسب المعرفة من أهل الاختصاص واعرض مشاركاتك و تعرف على اصدقاء جدد

+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 5 1 2 3 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 71
Like Tree0Likes

الموضوع: ماهى اسباب تشوهات الجنين وماهى طرق تجنبها ؟؟؟ عاايزة تعرفى تفضلى مهم جدا جدا للحوامل

عضو نادي الألف الصورة الرمزية لوجين 22

ماهى اسباب تشوهات الجنين وماهى طرق تجنبها ؟؟؟ عاايزة تعرفى تفضلى مهم جدا جدا للحوامل

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اليوم حبيت اكتب لكم موضوع فى غااايه الاهميه وتقريبا هو اهم موضوع لكل ام واب او كل عريس وعروس على وشك الانجاب او كل ام حامل وهو تشوهات الاجنه الله يعافي مافى بطوننا ولا بتلينا اللهم امين

وقبل ان نتحدث عن اسباب تشوهات الاجنه يجب معرفتنا بانواع التشوهات وهى

1--- تشوهات خلقيه خارجيه وداخليه 2--- تشوهات عقليه 3--- تشوهات فى النمو

ويبقى السؤال كاهى الاسباب العلميه والمنطقيه لتشوهات الاجنه ؟؟؟؟

1--- قبل الشروع فى اى اسباب من الجدير بالذكر ان اراده الله فى انجاب طفل مشوه فوق كل شىء واكبر من اى سبب علمى ومنطقى

2--- اخذ الام لادويه غير مصرح بها للحامل خلال فترة الحمل وخصوصا اول خمس شهور

3--- تعرض الام لاشعه اكس الضارة بل الشديده الضرر بالجنين وهى الام مع احدى المرضى المقربين لها

بالمستشفى

4---- افراط الام لاستعمال مستحضرات التجميل الضارة وخصوصا اول خمس شهور مثل الصبغات والعطور والكحل وغيره وخصوصا استعمال الكحل يؤدى الى تخلف عقلى للاطفال وانيميا

5--- الملابس الضيقه التى تضغط على الجنين وهو فى بطن امه فا من الممكن ان تؤدى هذه الملابس الضيقه بضغط على اماكن خطرة فى الجنين مثل منطقه الراس مما يؤدى الى ضعف نموها

6-- تدخين الام من اخطر العوامل المسببه لتشوهات الجنين وايضا التدخين السلبى للام خطر مثل تدخين الزوج داخل المنزل

7--- سوء التغذيه للام يعرض الجنين احيانا لبعض التشوهات الخلقيه او العصبيه مثل نقص الكالسيوم الذى يؤدى بالجنين الى حدوث نوبات وتشنجات عصبيه

8--- اهمال الام لاخذ الجرعات اللازمه من حمض الفوليك اسيد الذى يقى الجنين من التشوهات

9 ---- الجلوس امام شاشه التلفاز لفترات طويله جدا من على قرب اقل من تلاته متر

10 ---- زواج الاقارب وخصوصا العصب مثل ابناء العم وابناء العمه لان ذلك الزواج يدعم وبعزز الصفات الوراثيه والامراض الوراثيه الغير مرغوب فيها

11--- وجود تشوهات عند الزوج فى الحيوانات المنويه بنسبه عاااليه فهذا يؤدى الى تلقيح جنين غير سليم

12--- تناول الام الى الاطعمه الدليفرى والاطعمه المصنعه بل المواد الحافظه والفول الصويا والدهون المشبعه مثل الهامبورجر والسوسيس وخلافه

13- اكل سمك التونه والفسيخ والملوحه بكثرة اثناء فترات الحمل يؤدى الى مشاكل بل الجهاز العصبى للجنين

14--- تعرض الام المستمر للتلوث الهوائى مثل الامهات الموظفات فى المصانع وغيره واستنشاقهم لعوادم السيارات وخصوصا فى اول تلات شهور يمثل خطرا بالغا على الجهاز العصبى المركزى للجنين

**** هذه هى الاشياء التى يجب تجنبها لعدم حدوث تشوهات بالاجنه عافنا الله منها والله لايبلينا يارب فهو الحنان المنان بديع السموات والارض ذو الجلال والاكرا م

[B]
    ***** لا تبكين على ما فات *** ولا تفرحن بما هو آت *****
    [/B
    ]

[/QUOTE]

عضو نادي الألف الصورة الرمزية marwa_abas

رد: ماهى اسباب تشوهات الجنين وماهى طرق تجنبها ؟؟؟ عاايزة تعرفى تفضلى مهم جدا جدا للح

مشكورة لوجين بس صراحه محبتش اكمل قراءت الموضوع مش ناقصه اى شك او وسواس ليه الان انا فيا اللى مكفينى مشكوره حبيبتى بس ياريت تجيبى مواضيع اكثر سخونه عن الام والولاده والمواليد حديثة الولاده كدا يعنى شجعينا ..

اللهم انى اعوذ بك ذريتي بعزتك وقدرتك وعظمتك من شر مايجدوا ويحاذروا واحفظهم لى من كل شر وكل مرض وكل اذى .واجعلهم لى من الصالحين وبارك لنا فيهم .. .. امين

كاتب متميز الصورة الرمزية زهور حياتي

رد: ماهى اسباب تشوهات الجنين وماهى طرق تجنبها ؟؟؟ عاايزة تعرفى تفضلى مهم جدا جدا للح

مشكووووره اختي موضوع رائع وجزاك الله خيييييييييير

/اللهم إني أعيذ جنيني بكلماتك التامه من كل شيطان وهامة ومن كل عين لامة
    اللهم إني استودعتك جنيني أمانة فاحفظه لي من أعين الإنس وأنفس الجن
    اللهم إرزق جنيني الصحة والعافية واجعله كامل الخلقة والخليقة
    [flash=]WIDTH=120 HEIGHT=180[/flash]
    http://babystrology.com/tickers/baby...27&babycount=1

عضو نادي الألف الصورة الرمزية ~نواعم~

رد على: ماهى اسباب تشوهات الجنين وماهى طرق تجنبها ؟؟؟ عاايزة تعرفى تفضلى مهم جدا جدا

مشكورة لوجين على الموضوع والله يحمي اطفالنا

"اللهم إني أستودعك جنيني الذي في رحمي، أنت الذي لا تضيع ودائعك يا الله"

بصراحه يا مروة انا عن نفسى لما كنت حااامل كان نفسى حد يقولى ايه الخطر وايه الصح لكن مالقيتش ساعتها حد يدينى خبره وانا عن نفسى مبحبش اقول لاء مش عاايزة اسمع اخاف يجينى وسواس لاء بلعكس اقرى واعرفى علشان حتى الحمل الجاى ثانيا انتى بتقوليلى عاايزين مواضيع اكتر سخونه انا مش شاايفه انى فيه اهم من انى الانسان ينجب اطفال اصحاء ويتمتعون بحياه سليمه وصحه جيده ولا ايه بيتهيئلى كلامى صح بيتهيئلى ياعنى

الله يسمع منك يا اخت نواعم يارب يحمى اطفالنا يارب من اى سوء ويعافيهم ولا بيتليهم اللهم امين

ماشى بس اصلا الحامل بيجيلها وسواس من ساعه الحمل فا هى مش ناقصه تزودى الوسواس يعنى مثلا انا عملت اشعه وكنت حامل فى 15 يوم بس مكنتش اعرف ومع ذلك لغاية الان مرعوبه ولما سالت الدكتوره قالى لو لقدر الله كان فى شئ كان الجنين نزل .. يعنى انا بتكلم عن نفسى وكل واحد حر فى التعبير عن رأية ..

صح كلامك يا مروة انى الحامل بيمسكها وسواس من التشوهات وغيره بس ماينفعش نعمل زى النعامه وندفس راسنا بالرمل وانا كتبت الموضوع ده لحوامل الشهر الاول والتانى والتالت ياعنى بمعنى اصح الى فى اول حملهم عشان يتجنبوا الاخطاء لكن الى وقعت فى الاخطاء خلاص ديه اراده الله وبل بلعكس دنا ربنا يدينى ثواب انى بزيح الشر عن الحامل انى بنبهم من اى غلط ممكن يقعوا فيه ده الى بيشيل قشرة موز من الارض ربنا بيديله ثواب عشان ازال خطر لغيره يا مارو صح ولا غلط وماتخليش الوساوس تقلقك انشاء الله ينزلك سالم غانم وتفرحى بيه

عضو نادي الألف الصورة الرمزية mo0on_14

رد على: ماهى اسباب تشوهات الجنين وماهى طرق تجنبها ؟؟؟ عاايزة تعرفى تفضلى مهم جدا جدا

مشكوره على الموضوع الرااائع والمهم

مشرفة سابقة الصورة الرمزية ام هباوي

احسنتي لوجين موضوع حلو كثير ...جزاك الله خير

انت يابت انت عرفتى منين انا انا اسمى مارو .. اه منك الاسم ده جوزى هو اللى بيقولهولى وحتى الميل بتاعى عملاه بيه .. اخخخخخ منك .انت بتسمعينا انا وجوزى ولا ايه ؟؟ههههههههه

عضو نادي الألف الصورة الرمزية @ كوكو شانيل @

الله يجزاك خير .. موضوع مفيدا جدا ومهم

من وثق بالله أغناه ومن توكل عليه كفاه
    اللهم اجعلنا ممن دعاك فـأجبته وتضرع إليك فرحمته و سألك فأعطيته و توكل عليك فكفيته

اللهم اني استودعك نفسي و زوجي وبناتي فاحفظنا فانه لا تضيع ودائعك

أوبـــامــا اطــلــق حــمــيـدان
    OBAMA FREE HOMAIDAN

عضو نادي الالف الصورة الرمزية em tala

مشاركة: ماهى اسباب تشوهات الجنين وماهى طرق تجنبها ؟؟؟ عاايزة تعرفى تفضلى مهم جدا جدا

مشكوره على الموضوع الرااائع

طفلي والسخونة المتكررة...لاخذ العظة والعبرة

https://arb3.maktoob.com/vb/arb618481/

مشرفة سابقة الصورة الرمزية мόόη Ļίģħт

1000 شكر لجين ع النصااائح

واستغربت من خطورة الكحل على الجنين

يارب لا تبتليناااااااااااااااا

عروس جديــ ـ ــدة .. سابقا

+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 5 1 2 3 ... الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)