منتدى عالم الحياة الزوجية

هذا المنتدى خاص بالمتزوجين والمقبلين على الزواج وهو أحد مواقع شبكة منتديات !Yahoo مكتوب. ، انضم الآن واكسب المعرفة من أهل الاختصاص واعرض مشاركاتك و تعرف على اصدقاء جدد

+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 37
Like Tree0Likes

الموضوع: موسوعه صغيرة تضم كل شىء خطر للحامل وللاجنه

عضو نادي الألف الصورة الرمزية لوجين 22

موسوعه صغيرة تضم كل شىء خطر للحامل وللاجنه

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اليوم حبيت اعملكم زى موسوعه صغيرة لكل شىء يكون فى خطورة عن الحامل واتمنى ان يحوذ الموضوع على اعجابكم 0

**** اولا المشروبات الممنوعه طيله فترة الحمل ******

البيبسى --- والكولا-- والسفن -- والاسبرايت --- وكل جميع المشروبات الغازيه --- الشاى الاخضر

--والشاى الاحمر --- والشاى المضاف له لبن ايضا --- والنسكافيه والكابوتشينو --- والموكا --- والكاكاو ---والشيكولاته وحتى الشيكولاته بالحليب --- والقهوة العربى والقهوه البنى العاديه
    وشرب الزنجبيل بكثرة ولكن القليل منه لاباس به --- اليانسون -- التيليو وكل المشروبات العشبيه مثل
    الميرميه وحب الرشاد والبردقوش والنعناع الاخضر والبرى --- وايضا شرب الماء الغير معقم ---
    او المضاف اليه ماء الورد وماء الزهر ---- وكل مشروب ساخن بصفه عامه خطر فى اول تلات شهور للحامل --- وايضا الايس تى والايس كوفى الى هوه الشاى المثلج والقهوه المثلجه الى بتتباع فى السوبر ماركت العصائر ايضا التى تحتوى على مواد حافظه والوان اصطناعيه --- شرب الحليب الغير مبستر
    -- القرفه -- الحلبه 0
    *** ملحوظه *** تناولك لهذه المشروبات وخصوصا بكثرة يعرض جنينك ل نقص الكالسيوم --- والتشوهات فى الجهاز العصبى المركزى --- التخلف العقلى وصغر حجم الراس ---- طفل عصبى
    ---- طفل صغير الحجم --- ولاده مبكرة --- احتياج لوضعه فى حضانه -- طفل عنده انيميا

**** ثانيا قائمه الماكولات الممنوعه خلال فترة التسع شهور *****

الفريز لكثرة الجراثيم به --- الاكلات السريعه الدليفرى لتعرضها لاشعه الميكرويف وكثرة الميكروبات بها وعدم ضمان نظافتها ---- اكل اللانشون والبسطرمه والسوسيس والهامبورجر ---- اكل سمك التونه والسمك الزبيدى والماكريل --- اكل الاسماك المملحه مثل الرنجه والفسيخ والملوحه والانشوجه --- اكل الاجبان المصنعه من عجائن طريه وذلك لانها تحتوى على نسبه عاليه من البكتيريا ---- الشيبسى و البفك والرهش والبسكوت --- الايس كريم -- المايونيز -- الاناناس اكله بكثرة يسبب الاجهاض --- الجنسنج -- الحبه السوداء --الشوكولاته ---الزعتر --- البهارات وخصوصا الكمون ---
    الاكثار من كميات الملح والبهار فى الطعام --- المخللات --- اللحوم والاجبان المدخنه تقلل من نسبه وصول الاكسجين فى الدم للام ومن ثم الجنين --- الجزر والكبده بانواعها اكلهم بكثرة مممنوعه لانهم يحتو على نسب عااليه من فيتامين الف الذى يسبب تشوهات الاجنه اعاذنا الله ----البقدونس --- والشبث -- اكل الجرجير بكثرة --- شرب زيت الخروع يؤدى لمصايب --- اكل العسل بكميات كبيرة يؤدى للاجهاض لانه يسهل الولادة بشهر التاسع --- واكل اى شىء زائد الملح او زائد البهار او زائد السكر يؤدى لتسمم حمل وسكر حمل ---- كثرة اكل البيض بشراهه يزيد من نسبه الزلال بدم 0

***** ثالثا ممارسات خاطئه تقع فيها الحامل تؤدى لاجهاض او ولاده مبكرة او طفل غير سليم ****

حمل ورفع ودفع الاشياء الثقيله ---- الوقوف لفترات طويله --- ممارسه الرياضات العنيفه مثل الجرى والقفز وركوب الخيل السباحه لفترات طويله ---- لبس الكعوب العاليه والملابس الضيقه ---- الجلوس فى اماكن يوجد بها مدخنين شيشه وسجاير ---- جلوس الحامل فى اماكن شديده الحرارىة او مزدحمه او مختنقه --- صعود الدرج --- جلسه القرفصاء --- التعرض للشمس لفترات طويله --- قله النوم --- او كترة عدد ساعات النوم عن حداشر ساعه --- الجلوس فترات طويله --- النوم على البطن
    الذهاب لدكتور السنان ينقل للحامل وللجنين اخطر الامراض ---- التعرض للشاعات والبنج يشوه ويتسبب فى الاجهاض -- الذهاب بكثرة للمستشفيات وعيادات الاطباء ينقل الامراض ---- نقل الدم للحامل

جلوس الحامل فى اماكن شديده الحرارة او غير جيده التهويه --- اخذ ادويه غير مصرح بها للحامل ----

استعمال صبغات الشعر والعطور --- وضع المساحيق والمكياجات واستعمال ادوات التجميل التى تحتوى على الريتن الف ---- سوء التغذيه ---- انحناء الحامل على الارض للالتقاط الاشياء --- استنشاقها لرائحه الاصباغ والكلور ومساحيق الغسيل --- مستحلب التهاب الحلق --- قضم الاظافر يعرض الام والجنين للجراثيم --- عدم غسل الخض والفاكهه جيدا قبل الاكل ---

اتمنى اكون قد الممت بالمعلومات وافدتكم يالله منتظرة الردود

[B]
    ***** لا تبكين على ما فات *** ولا تفرحن بما هو آت *****
    [/B
    ]

[/QUOTE]

عضو نادي الالف الصورة الرمزية em tala

مشاركة: موسوعه صغيرة تضم كل شىء خطر للحامل وللاجنه

مشكوره والله يعطيكي العافيه

طفلي والسخونة المتكررة...لاخذ العظة والعبرة

https://arb3.maktoob.com/vb/arb618481/

عضو نادي الألف الصورة الرمزية القسومة

رد: موسوعه صغيرة تضم كل شىء خطر للحامل وللاجنه

يعطيك العافية لوجين كاالعادة دائما متميزة

سبحان الله والحمد لله ولا الالة الا الله والله اكبر
    سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

عضو نادي الألف الصورة الرمزية ام بسملة

جزاك الله خير
    والله يستر تقريبا مافي شيء قلتيه ما سويتو

ام بسمله انشاء الله تكونين استفدتى من النصائح والشىء الى سويتييه خطر وعرفتى انو خطر لا تسوينه تانى وانشالله يرزقك طفل سليم ومعافى

عضو نادي الألف الصورة الرمزية rimo2007

رد على: موسوعه صغيرة تضم كل شىء خطر للحامل وللاجنه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا بس الي تعليق علي كذا شغله حبيبتي لوجين بس بالاول مرضوع وايد حلو ومميز
    0

**** اولا المشروبات الممنوعه طيله فترة الحمل ******
    البيبسى --- والكولا-- والسفن -- والاسبرايت --- وكل جميع المشروبات الغازيه --- الشاى الاخضر
    --والشاى الاحمر --- والشاى المضاف له لبن ايضا --- والنسكافيه والكابوتشينو --- والموكا --- والكاكاو ---والشيكولاته وحتى الشيكولاته بالحليب --- والقهوة العربى والقهوه البنى العاديه
    وشرب الزنجبيل بكثرة ولكن القليل منه لاباس به --- اليانسون -- التيليو وكل المشروبات العشبيه مثل
    الميرميه وحب الرشاد والبردقوش والنعناع الاخضر والبرى --- وايضا شرب الماء الغير معقم ---
    او المضاف اليه ماء الورد وماء الزهر ---- وكل مشروب ساخن بصفه عامه خطر فى اول تلات شهور للحامل --- وايضا الايس تى والايس كوفى الى هوه الشاى المثلج والقهوه المثلجه الى بتتباع فى السوبر ماركت العصائر ايضا التى تحتوى على مواد حافظه والوان اصطناعيه --- شرب الحليب الغير مبستر
    -- القرفه -- الحلبه 0

اولا بالمشروبات عادي انك تشربي سبرايت او سفن بس مو كتير ما فيها اي خطورة - الشاي الاحمر باللبن او لحاله مو مضر بل علي العكس لازم تشربي مره بالاسبوع علي الاقل لانه يمنع السرطانات - اليانسون والنعناع مو خطر بالمره انا طبيبتي كانت تنصحني بيهم لتقليل تقلصات الرحم - المي الغير معقم هاد شو بتقصدي بيه ماهو مو معقول ان كل الحوامل بالعالم يشربوا مي معدنيه ههههههههه بس كلهم لازم يشربوا مي نظيفه - الايس كريم خطر جداجدا جدا لانه بيحتوي علي بيض ني وهاد غلط

*** ملحوظه *** تناولك لهذه المشروبات وخصوصا بكثرة يعرض جنينك ل نقص الكالسيوم --- والتشوهات فى الجهاز العصبى المركزى --- التخلف العقلى وصغر حجم الراس ---- طفل عصبى
    ---- طفل صغير الحجم --- ولاده مبكرة --- احتياج لوضعه فى حضانه -- طفل عنده انيميا

المشروبات الساخنه بوجه عام غير خاطئ بالمره عادي انا كنت اشرب كتير سوائل سخنه وعادي هاي ما فيها مشكله بالمره

**** ثانيا قائمه الماكولات الممنوعه خلال فترة التسع شهور *****
    الفريز لكثرة الجراثيم به --- الاكلات السريعه الدليفرى لتعرضها لاشعه الميكرويف وكثرة الميكروبات بها وعدم ضمان نظافتها ---- اكل اللانشون والبسطرمه والسوسيس والهامبورجر ---- اكل سمك التونه والسمك الزبيدى والماكريل --- اكل الاسماك المملحه مثل الرنجه والفسيخ والملوحه والانشوجه --- اكل الاجبان المصنعه من عجائن طريه وذلك لانها تحتوى على نسبه عاليه من البكتيريا ---- الشيبسى و البفك والرهش والبسكوت --- الايس كريم -- المايونيز -- الاناناس اكله بكثرة يسبب الاجهاض --- الجنسنج -- الحبه السوداء --الشوكولاته ---الزعتر --- البهارات وخصوصا الكمون ---
    الاكثار من كميات الملح والبهار فى الطعام --- المخللات --- اللحوم والاجبان المدخنه تقلل من نسبه وصول الاكسجين فى الدم للام ومن ثم الجنين --- الجزر والكبده بانواعها اكلهم بكثرة مممنوعه لانهم يحتو على نسب عااليه من فيتامين الف الذى يسبب تشوهات الاجنه اعاذنا الله ----البقدونس --- والشبث -- اكل الجرجير بكثرة --- شرب زيت الخروع يؤدى لمصايب --- اكل العسل بكميات كبيرة يؤدى للاجهاض لانه يسهل الولادة بشهر التاسع --- واكل اى شىء زائد الملح او زائد البهار او زائد السكر يؤدى لتسمم حمل وسكر حمل ---- كثرة اكل البيض بشراهه يزيد من نسبه الزلال بدم 0

ثانيا الاكل : البيض وضحيها اكتر الحامل لازم توكل يوميا بيضيتن في الافطار هاد لازم مع كاسه لبن اذا اكلت فوق الاربع بيضات باليوم هاد هو اللي خطر - اكل الجرير باخر اشهر واااااااااااجب لانه بيزود اللبن وبيسهل افرازه - الزعتر ما في فيه اي مشكله -الجبن الازرق او الريكفورد خطر جدا وممنوع علي الحوامل منعا باتا لانه يتم صنعه من لبن غير معقم وهاد طبعا خطر علي الحوامل- انتي كاتبه انه ما تاكل كبده وهاد شي بالمره خاطئ بالمره الحامل لازم تاكل كبده وتاكلها كتير كمان انا طبيبتي كانت تقولي لازم تتعشي كل يوم كبده ويعني مو بس علي مستوي طبيبتي بس اذا سالتي اي حدا كتير كتير الكبده مفيده للحامل لانها فيها الحديد اللي كل الحوامل بيفقدوه في الحمل وبيعانوا من نقص حديد وفي منا اللي بيضطر انه ياخد الحديد بالدم مو بس اقراص فا الكبده لازم لازم الحامل تاكلها لازم

***** ثالثا ممارسات خاطئه تقع فيها الحامل تؤدى لاجهاض او ولاده مبكرة او طفل غير سليم ****
    حمل ورفع ودفع الاشياء الثقيله ---- الوقوف لفترات طويله --- ممارسه الرياضات العنيفه مثل الجرى والقفز وركوب الخيل السباحه لفترات طويله ---- لبس الكعوب العاليه والملابس الضيقه ---- الجلوس فى اماكن يوجد بها مدخنين شيشه وسجاير ---- جلوس الحامل فى اماكن شديده الحرارىة او مزدحمه او مختنقه --- صعود الدرج --- جلسه القرفصاء --- التعرض للشمس لفترات طويله --- قله النوم --- او كترة عدد ساعات النوم عن حداشر ساعه --- الجلوس فترات طويله --- النوم على البطن
    الذهاب لدكتور السنان ينقل للحامل وللجنين اخطر الامراض ---- التعرض للشاعات والبنج يشوه ويتسبب فى الاجهاض -- الذهاب بكثرة للمستشفيات وعيادات الاطباء ينقل الامراض ---- نقل الدم للحامل
    جلوس الحامل فى اماكن شديده الحرارة او غير جيده التهويه --- اخذ ادويه غير مصرح بها للحامل ----
    استعمال صبغات الشعر والعطور --- وضع المساحيق والمكياجات واستعمال ادوات التجميل التى تحتوى على الريتن الف ---- سوء التغذيه ---- انحناء الحامل على الارض للالتقاط الاشياء --- استنشاقها لرائحه الاصباغ والكلور ومساحيق الغسيل --- مستحلب التهاب الحلق --- قضم الاظافر يعرض الام والجنين للجراثيم --- عدم غسل الخض والفاكهه جيدا قبل الاكل ---
    اتمنى اكون قد الممت بالمعلومات وافدتكم يالله منتظرة الردود[/QUOTE]

ثالثا كلها عندك حق فيها الصراحه بس الي تعليق هو كثره النوم عن 11 ساعه ساعات في حوامل بيناموا غصب عنهم وهاد مو بايدهم هههههههههههههه فا ما تلومي عليهم انا كنت انام 15 ساعه باول 3 شهور كنت انام وانا قاعده علي الكرسي بحكي مع اهلي

أسأل الله أن يحفظهم لي ويصلحما ويجعلهم من حفظه كتابه
    كما أسأل الله أن يرزقني شكر الواهب وبر الموهوب
    وأن يصلح لي النية والذرية

ريمو انا الكلام ده جيباته من تلات دكاترة والتلاته استشاريين واساتذة كبار وقالولى انو الشاى الاحمر واى شاى واى مشروب بيحتوى على نسبه كافيين غلط على اى ام حامل وبالاخص الام التى تعانى من فقر دم او بمعنى اخر انيميا

واما عن المشروبات الساخنه فهى مو غلط بالنسبه للحامل الى تخطت الشهر الرابع اما هى غلط على الحمل فى اول اربع شهور لانها تسبب سيوله بدم وتسبب اجهاض

واما عن المياه المعقمه ما اقصد ان تكون مياه معدنيه اقصد تكون مياه نظيفه ومضمونه 0

اما عن اليانسون والنعناع فهو غلط فى فترة الوحام لانه يثير حده القىء والغثيان 0

اما عن اكل الجرجير والكبده مو خطر اكلهم فى الشهر السادس لغايه التاسع اما اول اربع شهور غلط اكلهم بكثرة لانهم يحتو على نسب عاليه من فيتامين الالف الذى يتسبب فى تشوهات الاجنه

اما عن النوم بكثرة فا الدكتور كان قايلى انو الست الحامل لازم تتغلب على اد ماتقدر عليه علشان مايحصلهاش خمول وهبوط فى الدورة الدمويه

وبعدين كلنا مو زى بعضنا فى ناس حملها خفيف ويتاثر باى شىء وفيه ناس زيك كده ماشاء الله بتعمل الحاجات دى وما بيسويلها شىء انا عن نفسى ابنى اتاثر بالكافيين

اى هذا ما اقصده انى الواحده الحامل لابد لها من الحرص الزائد عن اللزوم لانها لاتضمن اهيه من انهى نوعيه ولا قدر الله لو اهملت وطلع جنينها حساس وبياثر فيه

جيجى اسعدنى حبيبتى مرورك بموضوعى والله يسترها معاكى فى الى سويتيه ويرزقك بطفل سليم معافى كامل الخلقه دون زياده او نقصان واما من اليوم ابتعدى عن كل الممنوع وانتى توك لسه حامل والفرصه ادامك وزين انك عرفتى الحاجه الغلط حتى لاتسوينها مرة تانيه

عضو نادي الألف الصورة الرمزية rimo2007

رد على: موسوعه صغيرة تضم كل شىء خطر للحامل وللاجنه

حبيتي جي جي ما تخافي انا كنت اسوي كتير شغلات غلط كنت اشرب البيبسي والنسكافيه الصراحه انا مدمنه بيبسي يا بنات وما قدرت الطبيبه قالت بدك تشربي اشربي بس ما تشربي الاسود وانا ولا اشي ما اقدر ما اشربه اموت اذا مرق لي يوم وانا مو شاربه لي الاقل واحده فما تخافي مو معني انك غلطي انه لاقدر راح يصير شي بالجنين ما تخافي ان شاء الله خير

كاتب متميز الصورة الرمزية جيجي21

شكرا لك يا لوجين ويا rimo لانكم طمنتوني بس عارفين انا اساسا ما اشرب قهوة وشاي الا مجاملة لما اكون معزومة بس بشرب نسكافيه وموكا وكابتشينو بس مش كتير اما الشاي الاخضر والنعناع فانا بشربهم كتير خاصة الشاي الاخضر كنت فاكرة انه مفيد بس دلوقتي منعت كل حاجة000 كمان انا حابة اشكرك يالوجين جدا جدا جدا على موضوعك لان بسببه عرفت سبب ان البيبي بتاعي وزنه ضعيف وعنده نقص بالكالسيوم 00 زادت 100 جرام في 3 اسابيع 00 شوية خااااااالص-- ده الدكتورة ادتني محاضرة وعندي معاد معاها يوم التلات الجاي وقالتلي لازم وزن البيبيي يكون 2 كيلو و اعطتني حليب اسمه -فبي ميلك- عشان يزيد وزني ووزن البيبي000 تخيلي لما كنت بقرا موضوعك ده كنت لسة واكله ساندوتش شوكلاته نوتلا اللي بموت فيها وباكلها دايما وكنت ناويه اروح اكل ايس كريم وبالشوكلاته بس الحمد لله قرات الموضوع ومنعت نفسي من الشوكلا والايس كريم كمان000

+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 0 (0 من الأعضاء و 0 زائر)