منتدى عالم الحياة الزوجية

هذا المنتدى خاص بالمتزوجين والمقبلين على الزواج وهو أحد مواقع شبكة منتديات !Yahoo مكتوب. ، انضم الآن واكسب المعرفة من أهل الاختصاص واعرض مشاركاتك و تعرف على اصدقاء جدد

+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 27
Like Tree0Likes

الموضوع: نفسيتي تعباني اوي!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ِعضو محترف ومتميز الصورة الرمزية زينه 22

Question نفسيتي تعباني اوي!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا جديده معاكم في المنتدي وانتم بجد عجبني ردودكم واهتمامكم باالمواضيع
    انا عندي مشكله مضايقاني ومحتاجلكم تعملولي سابورت
    انا كنت مخطوبه وفسخت خطوبتي من حوالي اسبوع
    انا كان بيتهيالي اني بحب خطيبي يعني كنت مغرقه نفسي في حبه
    لكن بعد ما سيبته حسيت اني مرتاحه اوي
    بصراحه هي خطوبه غير متكافئه بالمره كمستوي مادي واجتماعي وكل حاجه
    مع اني ماديا واجتماعيا متوسطه بس انا عائلتي كبيره واستايلنا كويس
    والحمد لله اهلي كرماء جداااااااااااااا وميسرين لكن خطيبي واهله كانوا جامدين
    ومش عايشين كويس انا بصراحه واهلي محطيناش المواضيع دي ف تفكيرنا بس الظاهر انها مهمه جدااااااااااااااااااااااااااااااااا
    ولما قررنا في البيت نفسخ الخطوبه بعد اسلوب مش كويس منه وعلو صوت مع بابا وماما ولف ودوران حتي في الشبكه اللي هي مهري اهلي حاسوا انه انسان مش كويس وهيتعبني كمان لما قررنا نفسخ هو وافق ومعندوش مشكله
    وبعد شويه بعتلي كلام مش كويس الاستاذ كان عايز لما يقول اوك نفسخ انا المفروض اتحايل عليه نكمل مع اني والله ماصدقت وحسيت اني مرتاحه اكتر لانه كان ضاغط عليا كتير كان بيجي البيت عندنا كتير جدااااااااااااااااااااااااا واهلي كانوا بيرحبوا بيه ودلوقت الاستاذ بيتهمنا اننا مش كويسين لاننا كنا بندخله البيت كتير بدل ما يشكرنا علي ترحيبنا بيه وكان هو اللي بيجي محدش بيقوله تعالي بالعكس انا كنت بضايق لاني مكنتش علي راحتي كمان عمره ماجابلي هدايا انا اللي كنت بجيبله عشان الفت انتباهه عشان شكلي في وسط اهلي كمان كان بيخرج معايا ومتصور معايا ومن غير مااعرف كمان لما كنا بنتكلم ع النت مسجلي فيديوهات ع النت وبيضايقني بيها كان بيخطط انه لما يظهر علي حقيقته مقدرش اسيبه واحط الحاجات دي في تفكيري واخاف ليعمل حاجه كمان بيلومني ازاي متساليش عن الحاجات دي وبيتهمني اني مش بخاف علي نفسي بس انا بجد افتكرت انه كويس وملتزم زي ماكان ظاهر لكن هو حتي الاصول والاساسيات لازم اتناقش معاه فيها مع ان اي انسان محترم بعد الفسخ طبيعي انه يمسح الصور اللي عنده او اي حاجه بس هو عايزني اتحايل عليه بصراحه انا قرفانه منه جدااااااااااااااااااااااااااااااا ونفسيتي تعباني ودايما بفكر في الانسان الفظيع اللي كنت مخلصاله وبحاول احبه وفي الاخر يقول كده ساعدوني اخرج من الموضوع ده عايزه اعيش حياتي الطبيعيه نفسي ارجع تاني انا مقهوره اوي ومعليش طولت عليكم

استغفر الله العظيم
    استغفر الله العظيم
    استغفر الله العظيم

مــــبـــــدع الصورة الرمزية mr_abdulrahman

رد: نفسيتي تعباني اوي!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

الحمد لله على كل حال . و كمان الحمد لله اللي ارتحتي منه . بالعكس فسخ الخطوبه مع ناس كذا ايجابي مو سلبي و صدقيني ربي بيرزقك احسن منه و ثاني مره اذا خطبك احد اسالو عنه كثير مين اصحابه اسالو عنه بمكان عمله حتى لا يصير شي مو حلو لا سمح الله

اما بخصوص الصور و الافلام مو فاهم انتي ليه سمحتي له يسوي كذا فيك الحرص واجب في كل الامور عموما اختي انتي تقدرين تقولين لابوك و يتفاهم معاه انه يحذف كل ما يتعلق فيك و اذا رفض البلد فيها قانون روحي اشتكي عليه

ربي يوفقك في حياتك

【ツ】ليس في العالم وسادة أنعم من حضن الأم【ツ】
    ربي لا تحرمني منها

اهلي يعرفوا الصور لكن ميعرفوش الحاجات اللي مسجلهالي ع النت فيديو
    مكنتش اعرف انه بيسجل اوينفع كده والله ماكان ليا اي علاقات قبله خالص
    مكنتش اتخيل ان دا كله يحصل عموما التعليم مش ببلاش
    وانا حاسه ان ربنا هيوقف جانبي
    بس محتاجه لكلامكم اوي

عضو نشيط

الحمد لله انك فسختي الخطوبه منه , لأنه حسب كلامك عنه ستكون الحياة معه تعيسه لك , ولأنه هذي حياتك ولازم تفكري قبل ما ترتبطي بغيره.

اما بخصوص الصور و الافلام مو فاهم انتي ليه سمحتي له يسوي كذا فيك الحرص واجب في كل الامور عموما اختي انتي تقدرين تقولين لابوك و يتفاهم معاه انه يحذف كل ما يتعلق فيك و اذا رفض البلد فيها قانون روحي اشتكي عليه
    كلام 100%100

تقبلي مروري,,,

من مواضيع العضو
    عضو جديد

عضو نشيط

بالخليجي نقول ( الحقران يقطع المصران )

إحقريه يعني طنشيه وهو بيحترق من الداخل ..

فهذا إنسان لجأ لأسلوب الحيله ويمكن مثله في الحياة ( من له حيله فليحتال ) <<< كلام فاضي

وتذكري أنه مهما إرتفع به الكبرياء لتهديدك تذكري أن ( ماطار طير وإرتفع إلا كما طار وقع )

كل ماعليك فعله أنتي هو عدم الخضوع له والتوسل في مسح صورك الخاصة .. لأنه إن كان إنسان سوي مثل أقرانه الاخرين فسيمسحها فوراً ..

إحذري ثم إحذري ثم إحذري من أن تقولي له إمسحها لأنه سيعرف أنها تشكل نقطة ضعف لكي وسيستغلها في رفع ضغطك

كل ماعليك فعله هو إخبار أهلك بالأمر والتفاهم مع أهله حيال هذه الصور فقط لاغير ..
    وإمسحي كافة وسائل الإتصال المباشر معه سواء الماسنجر و الهاتف ... ( طلعيه من حياتك )

وفقك الله

عضو فعال الصورة الرمزية %حلآتي دلوعه%

الله يعينك قصتك فيها اشياء من قصتي واله جاتني راحه نفسيه من بعد ما فسخت الخطوبه
    حاولي تكلمي احد من اهلك تموني عليه او اختك وحاولي تخوفيه تقولي البلد فيها حكومه وقانون مو كل شي على مزاجك وراح افتح لك محضر تشهير واساءة سمعه وهما ياخذوا حقي خصوصا اذا صورك وانتي ماتدري او في غفله منك
    والله يقويك ولا تضعفي ابد وطمنيني عنك

عضو فعال

الحمدلله ان ربي فكك منه وربي ان شاءالله يرزقك بواحد اخير منه يقدر يصونك انتي مالا داعي تتعبين نفسيا المفروض انك تنبسطين وتعيشين حياتك وتحميدين ربك بكل لحظه تخيلي لو لحظه تم الزواج ودخلتي حياه مع هالشخص هذا تخيلي كيف حياتك رااح تصير
    بتحسين برااحه ونفسيتك رااح تهدا ان شاءالله لانك سلمتي من هالانسان الغير سوي لابتصرفات ولا بتفكير
    واذا ع الصور زي ماقالوا اللي قبلي في قانون يحميك من هالاشكال

إداري الصورة الرمزية realylive

اولا الف مبروك على انهاء العلاقة الغير متوازنة بينكي وبين خطيبك عديم التربية وانتي الان في السيف سايد يعني انتي أكثر أمان بعيدا عن خطيبك المزعج ... دائما الشخص في ايام الخطبة توضح عليه بعض التصرفات غير حضارية وأسلوب التعامل مع أهل الخطيبة تجعل منه محل استفهام واستغراب للجميع خاصة الخطيبة التي قد تكون ضحية بعد الزواج ... وخيرا فعلتي وسمعتي نصيحة أهلك بفسخ خطبتكي من هذا الشاب الأرعن والذي لم يقدر والدك ولا احترمه لكبر سنه وماذا تريدين من رجل تنقصه الأخلاق وايضا العقل الذي هو زينة الرجل .. وأما أنه يحتفظ عنده صور خاصة فيك فلا تبالي من كل هذا طالما أنتي واثقة من نفسك وأهلك يعلمون أنه أستغل ظروفك وقت الخطبة وجلستك معاه أنصحك بطوي صفحة هذا الشاب والذي كان يوم خطيبك والنظر الى مستقبلك وسوف يأتي يوم تسعدين برجل يتزوج ويتفهم لرقتك وعذوبة احاسسيك ويحترم أهلك ويكون كريم ولكن لاتسعجلين الفرحة والصبر هو مفتاح الفرج وخليكي واثقة من نفسك كثير واتمنى لكي كل التوفيق والسعادة .. تقبلي مني أحلى تحية من أخوك الصغير

.

.

.

احذف كلمة " مشكلة " من قاموسك واستبدلها بكلمة " تحدي " حينها ستستطيع تجاوز أي مشكلة في حياتك بسهولة !

,
    ,
    إن قالت المرأة أنا آسفه فتأكد أنها ذرفت ألف دمعة .. وإن قال الرجل آسف فتأكد أنه فكر ألف مرة ..
    هنا الفرق في الألم الإعتذار يأتي بينهما بهذه الطريقة ولاتقاس بفداحة الموقف إلا أن تميز عليهما عاطفة انثى نادمة و وجه رجُل مُتجهم

انا بشكركم جداااااااااااااااا والله
    كلامكم صبرني كتير
    نسيت اقولكم انه قالي الكلام ده وهو رايح يحج
    انا قلت لماما لكن بابا بصراحه صعب
    ومامتي قالتلي ميهمكيش
    وافرضي انك بنت مش كويسه ورجعتيله مثلا هيرضي انك تعيشي معاه لعله او لحاجه ماسكها عليكي
    وصغر جدااااااااااااااااااااااااا في وسط اهلي
    بس اهلي ميعرفوش حاجه خالص عن النت والتسجيلات
    كلامكم مريح بجد محتاجه لتشجيعكم نفسي ارجع زي الاول
    كنت مرحه ونشيطه وبحب الحياه والاصحاب والاهل

عندك اخوان اكبر منك ؟؟
    اخوان ممكن تصارحينهم بمسألة الفيديو ..؟
    او ممكن تخبرين اختك الكبيرة وهي تتصرف بهدؤ وروية ؟
    تصوير الفيديو لابد احد من اهلك يعرف عنها .

حدثنا الفضل بن دكين قال حدثنا يونس بن أبي إسحاق عن هلال بن خباب قال حدثني عبد الله بن عمرو قال :
    بينما نحن حول رسول الله صلى الله عليه وسلم إذ ذكر الفتنة أو ذكرت عنده ، فقال : إذا رأيت الناس مرجت عهودهم وخفت أماناتهم ، وكانوا هكذا..
    وشبك بين أصابعه قال : فقمت إليه فقلت : كيف أفعل عند ذلك جعلني الله فداءك ؟
    قال : فقال لي : الزم بيتك وأمسك عليك لسانك وخذ بما تعرف وذر ما تنكر ، وعليك بخاصة نفسك ، وذر عنك أمر العامة .

لا معنديش اخوات ابر انا الكبيره
    مينفعش اقول لحد
    اذا بليتم فاستتروا
    خايفه افضح نفسي وانا في وسط عيلتي كلهم بيحترموني جداااااااااااااااااااااااااااااا
    واعتبر مثل اعلي في وسطهم

عضو جديد الصورة الرمزية طفلي المدلل

اختي انا كتير حاسة فيكي لاني نفس حالتك سبت خطيبي و كان نفس مواصفات خطيبك...و حاليا جددددددددددددددددا مرتاحة و الحمد لله انا و اهلي ...بس احنا كنا عاقدين قرانا و خايفة بردو من حكاية الصور و الفيديو لانو هو مسافر و مابعرف كيف ممكن يتخلص منهم او لا بس انا سايبة هالام علي الله لانو الي بعف ربنا ربنا بحفظه توكلي علي الله ولا تخافي و باذن الله راح ربنا يحفظنا ..........

عضو نادي الألف الصورة الرمزية فديـت أرضـه وسمــآآه

الله يريحج من شره و يعوضج خير

لآ إلـــه إلآآ أنـــت سبحــآآنـگ إنـﮯ كنــت مـن الظــآآلميــن

اللـهم يآ جـآآمـع النــآآس ليــوم لآآآ ريــب فيــﮧ اجمعنــﮯ باللــﮯ قلبــﮯ تعلــق بــﮧ عـآآجلآآ غيـر آآجــل ,,, اللهــم آآمييييين

مــــبـــــدع الصورة الرمزية بحب خطيبتى

خطيبك موجود فين
    ياريت تردى منتظر ردك

+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 0 (0 من الأعضاء و 0 زائر)